Július Flaché - Narodenie

ZIMNÁ AUKCIA VÝTVARNÉHO UMENIA A STAROŽITNOSTÍ DARTE - 8.12.2013

Číslo položky: 43456
Koniec aukcie: 06.12.2013 12:00:00
Vyvolávacia cena kus: Ukáž cenu
Vydražené za: Ukáž cenu
Popis:
  • Poradové číslo: 87
  • Rok: okolo 1945-50
  • Technika: olej na vrecovine
  • Rozmery: 94 x 80 cm
  • Značenie: vpravo dole
  • Odhadovaná cena: Ukáž cenu
  • Vydražené za: Ukáž cenu

K dielu:
Dielo „ Narodenie “ je príznačným dielom Júliusa (Gyulu) Flachého. Banskobystrický maliar maďarského pôvodu prešiel podobnou vývinovou cestou, ako väčšina druhej generácie našich secesných expresionistov: sociálnym uzemnením secesného základu, lekciou cézanizmu a nakoniec žánrovým expresionizmom. Jeho vzťah k secesii pritom nemal ráz len sprostredkovaného poučenia jej maďarským variantom. Po štúdiách na budapeštianskej akadémii u protagonistu nagybánskej školy Károly Ferenczyho odchádza totiž do Viedne ku Gustávovi Klimtovi. Všestranne rozhľadenému umelcovi, príležitostnému básnikovi nechýbali ani širšie spoločenské ambície: podnietil založenie menšinového výtvarného spolku Jednoty výtvarných umelcov Slovenska. Približne od roku 1914, ale najmä od príchodu a definitívneho usadenia sa v Banskej Bystrici už prekonal nesúrodé začiatky zjednotené len dôslednou secesnou dekoratívnou štylizáciou farebnej škály (Ležiaci akt, 1914--1920) a dopracoval sa k nezameniteľnému, ľahko identifikovateľnému autorskému štýlu. Vyznačoval sa zvláštnym, akvarelovým narábaním olejomaľbou (nie nepodobnému jednej línii cézannovskej žánrovej maľby Júliusa Jakobyho). Rozmývaním maliarskej hmoty do jasne ohraničených, fazetovo k sebe prikladaných farebných plôch, spolu s efektmi presvitajúcich lazúr a podkladu sledoval dva ciele. Jednak tým dosahoval lapidárnu organizáciu obrazového priestoru s priznanou konštruktívnosťou tvarov figúr a ďalších obrazových predmetov a jednak týmto spôsobom zachovával pocit ľahkosti, bezprostrednosti maliarskeho prednesu. Kolísanie medzi secesnou lineárnosťou a cézanistickou skladobnosťou tak vyústilo do programovej expresivity. Tento štýlový základ potom „ obaľoval “ diferencovanými významovými poukazmi odovzdanou nostalgiou a sentimentalitou sociálneho vcítenia (Nezamestnaný, 1932), symbolistickými obrazovými zostavami osamelého človeka na pozadí rozbúrenej prírody (Autoportrét, 1926; Autoportrét, 1930; Muž na štítoch, 1933), ale najmä konfliktnou, dynamickou štylizáciou pracovného ľudového žánru. Flacheho diela ako Na píle, Drevorubači 1932; V zákrute, 1935 sú viac než len záznamom vypätých okamžikov práce lesných robotníkov. Chcú byť aj metaforou odvekého boja človeka s nespútaným prírodným živlom, „ prapôvodného“ vzťahu vidieckych ľudí ku krajine, svetu, univerzu. (Zdroj:http://www.soga.sk/aukcie-obrazy-diela-umenie-starozitnosti/aukcie/112-jesenna-aukcia-vytvarnych-diel/flache-julius-gyula-narodenie-47100 )
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. FLACHÉHO NA SLOVENSKÝCH AUKCIÁCH:
260 000 Sk,- Krst. Rok 1935. Olej na plátne. 96 x 105 cm. 164 000 Sk,- Renesančná madona. Rok 1941. Olej na plátne. 91 x 72 cm.
155 000 Sk,- Koncert v prírode. Rok 1933. Olej na plátne. 102 x 79 cm.

Zákazník: Dátum a čas: Cena:
Július Flaché
Zobraziť signatúry

(1892-1967)
Dátum narodenia: 7.11.1892
Miesto narodenia: Budapešť (Maďarsko)

Július Flaché sa narodil 7. novembra 1892 v Budapešti, zomrel 18. septembra 1967 v Banskej Bystrici. Od roku 1907 zámočnícky učeň v strojárskych závodoch Láng v Budapešti, neskôr štúdiá na reálnom gymnáziu a zároveň na sochárskej škole K. Szödyho. Od roku 1911 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Budapešti (prof. Ferenczy) a na Akadémii výtvarných umení vo Viedni (prof. Klimt, Rauchinger). Súčasne študijný pobyt v Mníchove. Do 1914 pôsobil v Budapešti, 1914-17 vojnový kresliar divízneho štábu rakúsko-uhorskej armády. Od roku 1917 žil a tvoril v Banskej Bystrici. V roku 1920 založil menšinový spolok Jednota výtvarných umelcov Slovenska v Banskej Bystrici, 1920-37 bol jeho správcom. Samostatne vystavoval v Budapešti (1914), Prahe (1922), Bratislave (1925), Brne (1925). Súbornú výstavu mal v Banskej Bystrici (1962, Stredoslovenská galéria). Literatúry: Váross, M.: Slovenské výtvarné umenie 1918-1945. Bratislava 1960, str. 132-3; Abelovský, J., Bajcurová, K.: Výtvarná moderna Slovenska. Bratislava 1997.