Súbory cookies používame na zabezpečenie správneho a spoľahlivého fungovania našej stránky. Ďalej ich používame na prispôsobenie užívateľského prostredia a analýzu návštevnosti.
Informácie o používaní stránky zdieľame s našimi analytickými partnermi. Tieto údaje sú uchovávané a spracovávané spôsobom, ako je to uvedené v dokumente „Informácie o spracovaní cookies“.
Vyjadrite svoj súhlas so spracovaním osobných údajov prostredníctvom súborov cookies použitím zobrazených tlačidiel. Súhlas môžete kedykoľvek odvolať.
Joža Úprka - Dievča
Letná aukcia výtvarných diel a starožitností - nedeľa 14.06.2009
Číslo položky: | 13412 |
Koniec aukcie: | 12.06.2009 12:00:00 |
Vyvolávacia cena kus: | Ukáž cenu |
Vydražené za: | Ukáž cenu |
Popis:
- Poradové číslo: 141
- Rok: okolo 1914
- Technika: tempera na kartóne
- Rozmery: 12 x 8 cm
- Značenie: vpravo dole
- Odhadovaná cena: Ukáž cenu
- Vydražené za: Ukáž cenu
NAJVYŠŠIE DOSIAHNUTÉ KONEČNÉ CENY DIEL J. ÚPRKU NA SLOVENSKÝCH AUKCIÁCH:
88 000 Sk - Dievčatá v kroji. Okolo 1910. Olej na plátne. 100 x 37 cm.
38 000 Sk - Dievča s džbánom. Okolo 1920. Olej na plátne. 90 x 50 cm.
30 000 Sk - Dedo Slovák. Okolo 1890. Akvarel na papieri. 28 x 23 cm.
Zákazník: | Dátum a čas: | Cena: |
Joža Úprka
(1861- 1940)
Dátum narodenia: 25.10.1861
Miesto narodenia: Kněžduby ( Morava )
Známy český maliar a grafik Jóža ( Jozef ) Úprka sa narodil 25.10.1861 v Kněždubě na Morave, zomrel 12.1.1940 v Hroznové Lhotě. Roku 1881 bol prijatý na Pražskú akadémiu k prof. Frant. Čermákovi, neskôr škola prof. Antonína Lhoty a Akadémia v Mníchove.Neskôr aj v Prahe – štúdium u Pirnera (1887). Potom sa uchýlil do svojho rodného kraja, kde vznikali mnohé jeho štúdie a obrazy - Maliar Moravského slovácka, Hroznové Lhoty, Vlčnova, Uher apod. XI. výstava S.V.Ú. Mánes predvádza už v roku 1904 súborné dielo tohoto autora ( spolu126 olejomalieb).Maliarska tvorba Josefa (Jóžu) Úprku prekonala vcelku jednosmerný štýlový vývin: okolo roku 1895 dospel k vrcholu svojho maliarstva svetla, aby v neskoršej ľudovožánrovej maľbe zdôraznil jej ornamentálnosť, ozdobnú štylizáciu kresby a rozprávačskú bohatosť. Prvotné národopisné zaujatie ľudovým životom Slovácka a Slovenska bolo tak veľmi skoro prekryté suverénnou manierou secesného tvarového prejavu. Lyrické efekty farebnej hýrivosti odvodenej z výtvarných princípov ľudového kroja a epickosť výjavov dedinského života, ktoré tak nadobúdali viditeľnú nadčasovú a metaforickú platnosť (Slovácka madona, 1901; Gajdoš, 1908; Rej děvčat, 1909; Hrnčířský trh v Hroznové Lhotě, 1913; Formosa, 1918). V každom prípade: Úprkova maľba mala v predprevratovej dobe závažnosť fakticky jediného záväzného príkladu umelecky náročného a zároveň národne, "slaviansky" adresného umeleckého činu.